Laag rendement voor verbrandingsmotor
Een verbrandingsmotor in een auto gebruikt ongeveer 65% van de energie die uit de brandstof wordt gehaald om zijn onderdelen in beweging te houden. Met alle trillingsverlies en verlies tijdens de transmissie erbij, blijft er ongeveer 16% van de oorspronkelijke energie over om de wagen in beweging te krijgen en te houden. Dit is een zeer laag rendement, zeker voor een voertuig in de 21ste eeuw.
Doorbraak roterende motor
In Melbourne, Australië, is Angelo Di Pietro al vele jaren bezig met het ontwikkelen van een roterende motor. In 1999 had Angelo een grote doorbraak en sindsdien is hij zijn ontwerp aan het perfectioneren. Hij heeft de roterende motor intussen al ingebouwd in allerhande voertuigen zoals scooters, auto’s heftrucks, …. Zijn bedrijf heet EngineAir en wordt momenteel druk gesolliciteerd door bedrijven over heel de wereld.
Belangrijke voordelen
Enkele voordelen van deze roterende motor zijn het heel lage gewicht: de motor weegt maar 13 kg. De motor kan worden aangedreven door lucht onder druk, waardoor er geen emissie is van koolstofdioxide, zwaveloxiden en stikstofoxiden. Doordat de motor zo ontworpen is dat hij bij het wiel wordt gebouwd, is er ook geen transmissieverlies en is het rendement ongeveer 94%. Gigantisch veel hoger dan de 16% van de klassieke verbrandingsmotor.
No comments:
Post a Comment