Search This Blog

Friday, February 1, 2013

Perslucht drijft roterende motor aan (video)



Voertuigen aangedreven door perslucht, het concept bestaat al meer dan een eeuw maar wordt nu verbeterd en verder ontwikkeld door onder meer MDI, een Frans bedrijf dat wordt geleid door Guy Nègre. De voertuigen maken echter nog altijd gebruik van een verbrandingsmotor, zij het dan met aandrijving door lucht onder hoge druk. Aan de andere kant van de wereldbol wordt ook gesleuteld aan een motor aangedreven door lucht onder hoge druk, maar hier met een heel nieuwe soort motor.
Laag rendement voor verbrandingsmotor

Een verbrandingsmotor in een auto gebruikt ongeveer 65% van de energie die uit de brandstof wordt gehaald om zijn onderdelen in beweging te houden. Met alle trillingsverlies en verlies tijdens de transmissie erbij, blijft er ongeveer 16% van de oorspronkelijke energie over om de wagen in beweging te krijgen en te houden. Dit is een zeer laag rendement, zeker voor een voertuig in de 21ste eeuw.


Doorbraak roterende motor

In Melbourne, Australië, is Angelo Di Pietro al vele jaren bezig met het ontwikkelen van een roterende motor. In 1999 had Angelo een grote doorbraak en sindsdien is hij zijn ontwerp aan het perfectioneren. Hij heeft de roterende motor intussen al ingebouwd in allerhande voertuigen zoals scooters, auto’s heftrucks, …. Zijn bedrijf heet EngineAir en wordt momenteel druk gesolliciteerd door bedrijven over heel de wereld.
Belangrijke voordelen

Enkele voordelen van deze roterende motor zijn het heel lage gewicht: de motor weegt maar 13 kg. De motor kan worden aangedreven door lucht onder druk, waardoor er geen emissie is van koolstofdioxide, zwaveloxiden en stikstofoxiden. Doordat de motor zo ontworpen is dat hij bij het wiel wordt gebouwd, is er ook geen transmissieverlies en is het rendement ongeveer 94%. Gigantisch veel hoger dan de 16% van de klassieke verbrandingsmotor.


No comments:

Post a Comment